Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Շարունակելի

Շարունակելի
24.07.2018 | 01:23

Մի հարցրեք` ինչը: Ամեն ինչը: Անորոշությունների կծիկը, որում ապրում է Հայաստանը, շարունակվում է: Նվազագույնը` մինչև ԱԺ արտահերթ ընտրություններ, իրականում` ավելի երկար: Եվ շարունակելի են քաղաքական դաշտի վերավերավերադասավորումները` ռեբրենդինգի ու ռեինկառնացիայի միջոցով: Բոլորը վերափոխումների կարիք են զգում, եթե չեն զգում,` մեկ է` ասում են, որ փոփոխություններ են պետք: Նույնիսկ վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանն է հրապարակավ հայտարարում, որ չգիտի` ի՞նչ անել իր իմացածի հետ: «Երբ դու չգիտես ճշմարտությունը, դա այլ է, բայց երբ գիտես, քո առաջ հարց կա՝ ի՞նչ անել այդ ճշմարտության հետ: Եվ ես հիմա ի պաշտոնե գիտեմ ճշմարտություններ, որ վստահ չեմ՝ եթե հանրությունն այդ ճշմարտությունն իմանա, կասի՞՝ կառավարություն, ինչ լավ է, որ մեզ ճիշտն ասացիր, թե՞ կասի՝ այս ճշմարտությունը մեզ պետք չէր»` իր առաջին ասուլիսում ասել է նա: Կոռուպցիայի մասին: Հարցը հռետորական չէ և վկայում է, որ Նիկոլ Փաշինյանը քաղաքական գործչից սկսում է պետական դառնալ: Ի վերջո` հասարակության համար գլխավորն իմանալը չէ, թե ով ինչ է արել, այլ վստահ լինելը, որ հետայսու ոչ ոք ոչինչ չի անի օրենքի դեմ:

Վարչապետի հարցը ոչ միայն հռետորական չէ, այլև սկզբունքային է` կոռուպցիոն բացահայտումները, բացի ամեն ինչից, բևեռացնում են հասարակությունը ու ստեղծում տպավորություն, որ ոչ թե համակարգային, այլ թիրախային պայքար է ոչ թե անօրինականության դեմ, այլ կոնկրետ մարդկանց: «Ֆունդամենտալ հարցը հետևյալն է՝ մենք ի վիճակի՞ ենք լինելու ճշմարտության վրա հիմնված հարաբերություններ հաստատել մեր երկրում»` ասուլիսում հարց է բարձրացրել Նիկոլ Փաշինյանը: Հարցի մեջ կասկած չկա: Կոռուպցիայի մասշտաբների առաջ զարմանք ու զզվանք կա: Արժեհամակարգ փոխելու համար կենսապայմաններ փոխել է պետք: ՈՒ` ժամանակ, որ մարդիկ համոզվեն հայտարարությունների ու իրավիճակի համարժեքության մեջ:


Նիկոլ Փաշինյանի կամա-ակամա սխալն է, որ խրվել-խճճվել է անցյալում, մինչդեռ օր առաջ պետք է առաջ նայել: Նրան թվում է, որ մինչև անցյալի մասին ամեն ինչ չիմանա ու չհայտնի, չի կարող որոշել` ինչ անել: Տրամաբանորեն գուցե: Իրականում ժամանակի կորուստ է. բոլորին չես պատժի` մարդ չի մնա: Եվ հետո` պետության ֆունկցիան ոչ միայն անօրինականությունը պատժելը, այլև կանխարգելելն է: Կոռուպցիայից բացի տասնյակ այլ խնդիրներ կան, որ լուծում են ուզում անհապաղ: Օրենսդրական ու գործնական: Օրինակ` կառավարությունով ու Ազգային ժողովով այս շոգին «Ընտրական օրենսգիրք» են քննարկում` բուռն ու կողմնակի բանավեճերով, որ բնութագրում են ոչ թե աշխատանքային, այլ քաղաքական մթնոլորտը: Երբեմն այնքան են տարվում քննարկումով, որ սկսում ես մտածել` Հայաստանի ճակատագիրը այդ օրենսգրքից է կախված, որ ընդունվեց` մի հարյուրամյակ չի փոխվելու: Մինչդեռ ընդամենը ընտրությունների կազմակերպման կանոններ է սահմանում, որտեղ յուրաքանչյուր կուսակցություն իր առաջարկներով բարձրացնում է իր ներկուսակցական խնդիրները: Գուցե ակամա, գուցե անխուսափելիորեն: Դատելով «Ընտրական օրենսգրքի» ոդիսականից երկու հարթության մեջ, Հայաստանը լողում է անորոշության սքանչելի ջրերում: Սքանչելի, որովհետև խոստումալից է ու հուսատու:
Իրականում Հայաստանին պետք են սահմանադրական փոփոխություններ:

Խորհրդարանական կառավարումը ժողովրդավարական այն կոստյումն էր, որ Սերժ Սարգսյանը ընդամենը մի շաբաթ հագավ, ավելին չձգեց: Իսկ պե՞տք է, որ երկիրը ձգի կառավարման մի մոդել, որին պատրաստ չէ: ՈՒ այնպես չէ, որ խորհրդարանական կառավարումը նախադրյալներ է ստեղծում քաղաքական կուսակցությունների կայացման համար: Եթե ուզում ենք համակարգային փոփոխություններ, նախ պետք է փոխել կառավարման համակարգը: Փոխարենը նորից անձնավորված քննարկումներ են ծփծփում` Նիկոլ Փաշինյանն ընդդեմ Արմեն Սարգսյանի: Ինքը` վարչապետն ասում է, որ Հայաստանում սուպերվարչապետության ինստիտուտը պետք է վերածվի վարչապետականի, բայց դա չի լինի շատ արագ, իսկ լիազորությունների վերաբաշխումն էլ պետք է լինի ոչ թե վարչապետի և նախագահի հարթությունում, այլ վարչապետի և խորհրդարանի: Լինելով սուպերվարչապետ` նա ուզում է լիազորությունները կիսել ոչ թե նախագահի, այլ ԱԺ-ի հետ:

Իսկ դա առավել ռիսկային է դարձնում կառավարման համակարգը, որովհետև Հայաստանում նորից չեն լինելու մրցակցային ընտրություններ: Ընդդիմության բացակայության պատճառով:
Մայրաքաղաքից մինչև խուլ գյուղեր իր կառույցները ստեղծած ՔՊ-ն հավակնում է ապագա ԱԺ-ում բացարձակ մեծամասնության, որը ստեղծելու է նույն պատկերը, ինչ ուներ ՀՀԿ-ն գործող խորհրդարանում մինչև 2018-ի ապրիլ: Պե՞տք է Հայաստանին նման խորհրդարան: ՈՒ` նման կառավարում: Սկզբունքային ու հայեցակարգային հարցեր քննարկելու փոխարեն հայ վերլուծական միտքն ընկնում է Նիկոլ Փաշինյանի ու Արմեն Սարգսյանի անձնական հարաբերությունների հետևից ու տառապում նրանց ճակատագրի համար: Մանկամտությու՞ն է, թե՞ տհասություն: Քաղաքական մշակույթ` ճիշտ ու ճիշտ քաղաքական կուսակցությունների որակին ու մակարդակին հարիր: ՈՒ՞մ, եթե ոչ քաղաքագետների ու քաղաքական վերլուծաբանների գործն է հեռանկար բացելն ու հնարավորությունները ցույց տալը` ընտրություն ստեղծելով: Քաղաքական գործիչները չեն անի, եթե անեն, անելու են իրենց կուսակցական շահից ելնելով, իսկ հասարակությունը այս կամ այն կուսակցության շահերի սպասարկուն չէ: Հակառակը` կուսակցությունները պիտի սպասարկեն հասարակության տարբեր շերտերի ու խմբերի շահերը: Հայաստանում մինչև ապրիլ հակառակն է եղել, պիտի շարունակվի՞: Մինչև ընտրություններ քաղաքական կյանքն ու հասարակության զարգացումը չեն կարող տեղապտույտի մեջ մնալ: Հակառակը` նոր գաղափարներ պիտի գեներացվեն ու նոր ելքեր բացվեն: Հիմա ցանկացած կուսակցություն իր ապագան կապում է հաշվարկի հետ` կհաղթահարի՞ անցողիկ շեմը միայնակ: Եթե ոչ, ու՞մ պոչին կպչի, որ քաղաքականության լեզվով կոչվում է նախընտրական դաշինք: Դա սեփական ուժերի թերագնահատում է ու հասարակության թերարժեքության սինդրոմ: Ինչու՞ է քաղաքական ուժերին թվում, որ 10000-անոցի ասեղից կտրված ընտրողը ի վիճակի չէ գնահատել ու ընտրել: Մարդիկ արագ են ընտելանում փոփոխություններին ու ակնկալում են ավելին: Միանշանակ է, որ ՔՊ-ն միայնակ չի կարող բավարարել ամբողջ հասարակության սպասելիքները: Այլընտրանք է պետք առաջարկել: Հայաստանի զարգացման ծրագիր: Քաղաքական փոփոխությունների հստակ մեխանիզմներով ամրագրված: Իսկ դա բավականին մեծ աշխատանք պահանջող, բայց և արդյունք տվող գործ է:


Հայաստանի հեռանկար է պետք, ոչ թե պայմանական ընտրություն լավ հայտնի, իրենց սպառած ու նոր հանդերձների մեջ տեղավորված` ռեբրենդինգի ու ռեինկառնացիայի միջով անցած քաղաքական ուժերի միջև: Սա` համենայն դեպս: Իսկ ընդհանրապես, եթե բոլոր այս հարցերը մնան տեսական հարթության մեջ և գործնական մարմնավորում չստանան, Նիկոլ Փաշինյանի ՔՊ-ին արագ սպառնում է ՀՀԿ-ացում` գաղափարական իմաստով: Իսկ դա շատ վատ է Հայաստանի համար: Առավելագույնը, որ այսօր ՔՊ-ն կարող է հասարակությանն առաջարկել, իր չկոռումպացվածությունն է ու փոփոխություններ անելու ցանկությունը: Իշխանության գալու համար հերիք էր: Կառավարելու համար քիչ է:


Մինչ փոխվարչապետները շրջում են օվկիանոսից այն կողմ ու ներդրողներ որոնում, Հայաստանում պետք է ստեղծված լիներ տնտեսագետների խումբ, որ ուսումնասիրեր ու զարգացման ծրագիր առաջարկեր` եթե ներդրումներ չեն լինում, եթե լինում են` երկու տարբերակներով: Տարոն Աճեմօղլուների հետևից ընկնելու փոխարեն: Կոռուպցիայի դեմ պայքարով բյուջե վերադարձվող փողերը տնտեսություն չեն զարգացնի, տնտեսական աճ ապահովելու համար տնտեսության կառուցվածք է պետք փոխել ու արտադրություն զարգացնել, աշխատատեղ ստեղծել: Հնարավորություններ կան` գաղափարների պակաս է ու նախաձեռնության ցաքուցրիվություն: Ամենահեշտ ճանապարհով գնալով ամենաուշն ես տեղ հասնում: Շատ հեշտ է սուպերվարչապետությունը ձևափոխել ու ստանալ նորմալ ֆունկցիաներով վարչապետ, փոխարենը խորհրդարանի դերը մեծացնելով: Շատ հեշտ է իբրև օրենք: Ինչպե՞ս կաշխատի կյանքում: Ինչքա՞ն կարելի է փորձեր դնել: Փոխենք` տեսնենք ինչ կստացվի, իսկ գուցե հասկանանք` ինչ կստացվի, հետո փոխենք: Կրկնում եմ` երկրորդ ՀՀԿ Հայաստանին պետք չէ: ՀՀԿ-ն շատ կարգին կուսակցություն էր, իշխանության մեջ անցկացրած տարիներն ու անսահմանափակ իշխանությունը կուսակցությունը վերածեցին գործիքի` իշխանությունը վերարտադրելու ու կեղծ ժողովրդավարություն ստեղծելու: Կան դասեր, որ պետք է սովորել` նախքան սեփական դասընթաց վարելը: Իսկ թե ի՞նչ կանեն անձամբ Նիկոլ Փաշինյանն ու անձամբ Արմեն Սարգսյանը, երկրորդական հարցեր են: Հայաստանը պետք է դուրս գա ինտրիգների դաշտից ու սովորի պետական կառավարման, որտեղ գործում են օրենքները:

Փաստացի` Հայաստանի խնդիրը ձևական ժողովրդավարությունից իրականին անցնելն է, և այդ ընթացքում գլխավորը բովանդակությունը սահմանելն ու ճանապարհը չկորցնելն է: Մարդկային գործոնը Հայաստանում գերագնահատված է, գաղափարների պակասն ու արժեզրկումը պատվանդան են բարձրացնում անձանց ու ֆետիշացնում: Դա թուլացնում է պետությունը: Այդքանը հասկանալու համար Սողոմոն Իմաստուն լինել պետք չէ: Հայաստանն աշխարհի մասն է, աշխարհի դրական ու բացասական փորձն օգտագործելը ընտրության հնարավորություն է տալիս` առանց սեփական պարտադիր սխալների վրա սովորելու պրակտիկայի: Եվ ուրեմն` ամեն ինչ մնում է… շարունակելի:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ. Կյանքը լիքն է անակնկալներով: Օրինակ` Փանիկի դեպքերը: Հերիք էր` ՀՀ վարչապետն իրերն անվաներ իրենց անունով, որ ռուսները ռազմագաղափարական զինանոցը բացեին` Հայաստանն անվանելով նոր ՈՒկրաինա: ՈՒկրաինայի պաշտոնական ընկալումը Մոսկվայի համար նույնանում է թշնամու հետ: Սա` քաղաքական մասով: Ռազմականով` 102-րդ ռազմաբազայի հրամանատար, գնդապետ Վլադիմիր Ելկանովը պնդում է, որ Փանիկում տեղի ունեցածն ընդամենը պլանային վարժանքներ էին` համաձայնեցված հայկական կողմի հետ: Այսինքն` վարչապետից նախարար բոլորը ստում են, ինքը ճիշտն է ասում: Բայց չի ասում` Փանիկը ռազմաբազայի տարա՞ծք է, ի՞նչ վարժանք բնակավայրում: Այսինքն` ռուսներն իսկապես սադրանքի են դիմել` ստուգելու Հայաստանի նոր իշխանության արձագանքը, ու ստանալով նախորդ իշխանություններից տարբերվող արձագանք՝ խոր զարմանքի մեջ են: Զարմանքի երկրորդ ալիքը` պաշտպանության նախարար Դավիթ Տոնոյանը չի բացառել ՀՀ տարածքում գտնվող ՌԴ սահմանապահ զորքերի կարգավիճակի պայմանագրի վերանայումը: Հուլիսի 22-ին Փանիկում նա լրագրողներին ասել է. «Դրանք քարի վրա գրված փաստաթղթեր չեն, և ժամանակի ընթացքում առաջանում են բավականին խնդիրներ, որոնք պահանջում են պայմանագրային իրավական փոփոխություններ: Իհարկե դա արվելու է»: Պետության արժանապատվության խնդիր է, երբ «Զվարթնոց» օդակայանում Հայաստան ժամանողներին դիմավորում են ռուս սահմանապահները: Նրանք ենթարկվում են ՌԴ ԱԴԾ-ին, որի ներկայությունը Հայաստանում սահմանապահ զորքի տեսքով գործակալական ցանցի ստեղծման հնարավորություն է` համագործակցելով այլ երկրների հատուկ ծառայությունների հետ` ի վնաս Հայաստանի: Հարցը մշտապես բարձրացվել է, բայց մնացել անարձագանք:

Հայաստանը ի վիճակի է իր սահմանները պաշտպանել, դա Հայաստանի ինքնիշխանության վերականգնման սանդղավանդակի աստիճաններից է: Պետք չէ ընկճախտի մեջ ընկնել, որ հենց ռուսները սահմանից դուրս եկան, թուրքերը մտնելու են Հայաստան: Կամ էլ` եթե Ադրբեջանը որոշի Հայաստանի վրա հարձակվել, ռուսները սահմանը անառիկ են պահելու: 21-րդ դարը այն ժամանակն է, երբ դեյուրե գոյություն ունեցող վիճակները պետք է դեֆակտո ճանաչվեն: Ինքնիշխանության վերականգնման պարտադիր պայման է ազգային թերարժեքության սինդրոմից ու ձեռքը օտարին պարզած ապրելուց բուժվելը: Միևնույն է` տալիս են` երբ իրենց է պետք ու տանում են միշտ ավելին:

Դիտվել է՝ 3689

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ